Snag a Button


Get your own Digital Clock

Thursday, March 31, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa

dgar je cerita HMM akan ditayangkan pada 10 March 2011...
saya jadi tersgt excited nak tngok...
nak mnjadi salah seorg yg menyokong hasil kerja KRU...
so, 2 hari lpas tayangan filem nie saya dngn housemate saya Cik Love pergi ke Kuching utk tngok cite HMM...


Jom baca serba sedikit tentang cite HMM

Pada tahun 120, Empayar Rom ketika itu dibawah pemerintahan Hadrian sementara di negara China, Dinasti Han merupakan sebuah empayar yang kuat dan telah memperluaskan pemerintahannya ke negara Asia Tengah. Sewaktu angkatan Rom sedang membaik pulih kapal mereka di Goa, mereka meminta pertolongan Merong Mahawangsa mengiringi Putera Rom ke Langkasuka (dikatakan terletak di utara Malaysia) untuk berkahwin dengan seorang Puteri China yang cantik dari Dinasti Han.
Bagaimanapun, puak lanun dari Geruda mempunyai perancangan yang berbeza. Mereka memutuskan untuk menculik Puteri China dan menjadikannya sebagai tebusan. Di hujung pengairan Selat Melaka, Merong Mahawangsa dan angkatannya diserang oleh Geruda. Dapatkah Merong Mahawangsa menyelamatkan Puteri China dan menyatukan baginda dengan Putera Rom bagi sebuah perkahwinan yang menemukan dua tamadun besar dari negara Timur dan Barat? Kalua nak tahu ending dia mcm mana, kena la pergi tngok...=)

Honestly, saya sngt suka tngok cerita ni...
sgt suka dgn Putera Rom (Marcus)...
part yg dye kena tikam 2 mmg sedih...
ingtkan dye dah meninggal time 2 coz tetiba watak dye hilang mcm 2 jew...
masa 2 mmg benci gila la jugak, kenapa la Marcus boleh meninggal...
kesian dekat Puteri Cina (Meng Ling Hua)...
last2 dye muncul balik...yessssss...sgt2 suka...weeee...(~.^)
congrats 2 Khir Rahman kena berjaya buat saya menyampah tngok kamu...he...
2 je la...malas nak cite pnjng lebar...=)
pas abis tngok cite ni kitowang jalan2 pegi cari kedai...
nak mamam, da lapau...


masa nak melintas jalan 2, saya amik la kesempatan utk amik gambau dngn patung2 kucing2 nie...
p/s : abaikan saya yang makin chubby...huhuhu...



jalan punya jalan, then sampai la dekat Plaza Sarawak...
kitowang decided makan kat Food Court dlm Plaza Sarawak 2...


tadaa...best x nasi ayam ybg saya beli nie...???
jngn jeles...=)


errrggggg...Alhamdulillah...
abis sume saya pulun...hehehe...=)
siap je makan, kitowang pi solat dekat Waterfront n then sempat lagi pulun eskrin kon masa odw nak pegi Riverside Majestic...hehehe...=)
then, kitowang lepak kat dlm Riverside n kitowang balik dlm pukul 6 mcm 2 la...

lpas isyak 2, saya pergi Bazaar Bunga Raya dngn Along, Achik & Ateh...
saya da janji ngan diorang nak g sana nak men pirate ship...


kitorang pilih tmpat paling hujung...
baru syok...=)


satu kejadian yg akgak menakutkan berlaku...
tempat 2 sepatutnya duduk 3 org je, tapi kami duduk ber4...
1st rasa ok je bila pirates ship 2 gerak, coz perlahan je kan...
then bila da makin tinggi kami semua da jadi makin berdebar coz achik yg duk hujung skali...
tempat achik duduk 2 xde besi dah...
dye tumpang besi saya jew...





dah la besi dye 2 xkemas, mcm terangkat skit...
cuak gile time 2...dah la dye pakai track bottom...licin kan...
masa 2 kitowang semua berdoa je yg xkan jadi pape yg buruk...
achik da menangis time 2...
kesian dkat dye...

 da settle men, kitowang jengjalan dekat bazaar...
cari makanan...lalala...=)
hurm cuba teka apa ke benda kat bawah ni...???
ni yong tau fu...
cantik kan...


jalan punya jalan jumpa I-Gloo...
yeayyyyy...my fav ni...
so saya, Along & Achik beli...
mcm biasa la...
saya akan pilih Milk with Oreo...
Along & Acik pulak pilih Chocolate with Hazel Nut...


Satu hari saya habiskan dengan jalan jew...
sngt2 seronok...=)


No comments: