Snag a Button


Get your own Digital Clock

Tuesday, March 8, 2011

First Time Derma darah

Kornag pernah derma darah x...???actually saya nak sesangat derma darah...
dari skolah menegah lagi...
tapi perasaan takut mengatasi segala2nya...
sampai masa dip pown takowt jugak...
then, tetiba terdengar ade buat Kempen Derma Darah kat BHEP...
ateh mcm excited gila, so dngn saya sekali jadi excited jugak...
kali ni saya bertekad nak cuba jugak...

sampai je hari nak derma, Ateh pulak abc...
ala, agak cuak la masa 2 coz da jadi sengsorang derma darah... 
saya bertekad jugak nak derma...tapi.............
saya nak achik n ateh kena ada sepanjang saya derma darah...hehehe...

pas je abis kelas SAD, kami pown pegi la ber3... 
time nak check blood pressure, dye tanya...da mkn ke blom...???
saya ckp la blom...dye suruh saya pegi mkn...hurm,yela yela...saya pi mkn...
hari ni ateh blanja saya mamam burger coz saya nak derma darah...
tenkiu tenkiu ateh...
pas mkn kitowang pegi balik n check balik blood pressure...
yess, saya punya blood pressure normal...120/80...
pas2 saya check pulak jenis darah...cuba teka saya punya darah jenis ape...???
jenis "O"

so, saya senang la nak jadi penderma coz saya boley menderma kepada sesiapa saje...
yg masalahnya, saya hanya boley menerima darah dari org yg darah jenis "O" je...susah jugak 2...haishhhhh...

dah dah...xmo cite pasal 2...
tunggu punya tunggu,xpanggil jugak...
tngok jam da dkt pukul3, so saya ngan achik pegi solat zohor dulu...
ok, saat yg ditunggu da tiba....
"TENGKU NOR EZZAH FARAHANA BINTI TENGKU ABU BAKAR@TENGKU YAHYA"
aaaaa,cuaknyew....saya paksa jugak achik n ateh duduk sebelah saya...



masa saya duk atas kerusi 2,mmg nampak muka cuak gile2...
sampai yg nak amik darah 2 tanya...
"ni 1st time ke nak derma darah...???"
saya ckp aha...
dye bagi tahu saya...
"Relax2...buat mcm biasa"
ok...saya cuba...


haiyhhh,xbole jugak...tetiba saya pegang tangan achik...
saya nak cari kekuatan...
masa 1st dye cucuk 2, sakit jugak...
tapi cam kena gigit ngan semut merah je...
betol, saya xtipu pown...then yang second 2, time dye nak letak jarum untuk salurkan darah ke bag darah,mmg xrasa pape...
lepas 2 baru saya lepaskan tangan achik...hehehe...
darah saya cepat jugak la keluar...


borak punya borak dngn achik n ateh, bag darah 2 pown da penuh...
da terisi dengan darah saya iaitu sebanyak 450 ml aka tripple bag...


bergambar kenangan bersama darah saya...he...


then pak cik 2 bagi saya keychain n buku rekod derma darah...


hurm, satu pengalaman yang sgt2 menyeronokkan...
happy gila rasa...
xsangka akhirnya saya berjaya jugak menderma darah...


insyaAllah lepas ni saya nak menderma lagi...
tapi dngn syarat kena ada org teman saya...he...

1 comment:

Syahida Baharuddin said...

saya sgt jeles...
saya nk sgt derma darah tp darah saya xsehat..